Ken jij de digitale gedragsregels?

Met de komst van het digitale verkeer zijn er ook nieuwe woorden bijgekomen. Netiquette is zo’n woord. Netiquette is samengesteld uit de woorden netwerk en etiquette. Hiermee worden de gedragsregels en richtlijnen bedoeld in de digitale wereld. Denk hierbij aan gebruik van Internet, e-mail verkeer en social media. Wij helpen je op weg met een aantal tips.

Ken jij de digitale gedragsregels
© Pexels.com

Netiquette in WhatsApp groep

Als WhatsApp-gebruiker herken je het wel, iemand maakt een groep aan en voegt jou ongevraagd toe. Vervolgens overstroomt jouw telefoon met berichten. Laten we voorop stellen dat WhatsApp groepjes handig zijn om dingen af te stemmen. Waar het mis gaat, is dat mensen op elkaar gaan reageren. Als iemand een mededeling doet in de groepsapp en alle deelnemers hier instemmend op gaan reageren ontploft je telefoon. Beperk het aantal berichten tot het hoogst noodzakelijke. Natuurlijk zijn er ook groepsapps die bedoeld zijn voor de gezelligheid, maar ook daar ontstaat vaak een overkill aan reacties.
Als je zelf deze gedragsregels toepast, maar anderen doen dit niet, biedt WhatsApp een handige optie om groepsgesprekken te weigeren. Onder instellingen kies je voor ‘Account’, vervolgens voor ‘Privacy’ en daarna voor ‘Groepen’. Met de optie ‘Mijn contacten’ weiger je iedereen die niet in jouw contactenlijst staat. Dat is meteen een stuk rustiger.

Hoe gedraag je je op social media?

Denk na over de foto’s die je plaatst, dat geldt ook voor tweets. Een Twitterberichtje is zo geplaatst, maar niet zomaar verwijderd. Overspoel anderen niet met berichten en foto’s, net als in een groepsapp. Natuurlijk ben je trots op je kinderen of geniet je van je vakantie en wil je dat met je digitale vrienden delen, maar doe dat met mate. Wees ook een beetje zuinig met hashtags en emoji’s. Beperk het delen van berichten op Facebook. Niet iedereen wordt er blij van als je meedoet aan een prijsvraag en deze deelt met je vrienden. Ook met politieke statements op social media moet je bewust omgaan. Dit zorgt vaak voor nare reacties en vervelende discussies.

Netiquette
© Pexels.com

Zakelijk gebruik van social media

Social media wordt door bedrijven steeds meer ingezet om met hun doelgroep te communiceren. Ook bij het zakelijk gebruik van social media moet je regels in acht nemen. Gebruik social media voor het geven van informatie en beperk het aantal reclame-uitingen. Als je een bericht krijgt via Facebook of Twitter, reageer je altijd. Ook bij negatieve reacties.

Ga het gesprek aan met je kinderen

Heb je kinderen? Ga met hen het gesprek aan over het gebruik van social media. Jongeren brengen veel tijd door op Instagram, WhatsApp en Snapchat. Ook hier gelden gedragsregels. Denk na voordat je een berichtje of foto plaatst. Het is belangrijk dat je het gesprek aan gaat met je kind over sexting en cyberpesten. Verbiedt het ze niet, want het gebruik van social media kan hun sociale leven verrijken en is tegenwoordig ook onderdeel van het onderhouden van vriendschappen.
Blijf vooral actief op social media en ga ook een digitaal bericht niet uit de weg. Internet kent heel veel voordelen, maar houdt hierbij wel de netiquette in acht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *