Welke rol spelen ADAS bij het vervangen van een voorruit?

Bijna elke nieuwe auto beschikt tegenwoordig over ADAS. Dit is de afkorting voor Advanced Driver Assistance Systems. Ook wel bekend als de rijhulpsystemen. Deze systemen maken het rijden een stuk gemakkelijker voor de bestuurder. Met behulp van sensoren en camera’s is het gemakkelijker om te parkeren, achteruit te rijden en het verkeer te overzien. Mits ze het natuurlijk goed doen. Omdat een deel van de sensors en camera’s in de voorruit te vinden is, levert dit dus ook problemen op wanneer de voorruit vervangen moet worden. Denk aan de systemen voor autonoom remmen en nieuwe technieken om verkeersborden te herkennen. Dit betekent dat de camera bijgesteld moet worden in zo’n geval.

Welke rol spelen ADAS bij het vervangen van een voorruit
© Carglass.nl

Werken met een echte expert

Omdat de ADAS-camera heel precies moet zijn afgesteld, is een voorruit vervangen door experts nog belangrijker geworden. Alleen al voor de kalibratie van de camera zijn echte specialisten nodig. Van de fabriek uit komen specifieke instructies die heel precies moeten worden opgevolgd. Wanneer dit niet wordt gedaan, dan zijn de ADAS die afhankelijk zijn van deze camera allemaal direct waardeloos. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. De rijhulpsystemen zijn er juist om het rijden gemakkelijker en leuker te maken. Daar moet dus ook optimaal geprofiteerd van kunnen worden. Ook na het vervangen van de ruit. De expert zorgt hiervoor.

Elk systeem is anders

Er is nog een reden waarom een echte professional op het gebied van ruitvervanging erbij betrokken moet worden. ADAS veranderen snel. De instellingen en waardes worden voortdurend aangepast om de hulpsystemen nog beter te laten werken. In sommige gevallen is de software om de kalibratie te doen zelfs nog niet eens op de markt. Een echte specialist kan hier echter wel op de juiste manier voor zorgen. Dit is belangrijk want zo betaal je ook een eerlijke prijs en weet je wat een voorruit vervangen mag kosten. Wanneer naast het vervangen ook het kalibreren direct goed gebeurt, is dat alleen maar voordeliger te noemen. Monteurs worden hier specifiek voor opgeleid tegenwoordig.

Kapotte autoruit
© Pixabay.com

Zeker zijn van de werking

Door deze ontwikkelingen is het niet langer alleen zo dat de voorruit er weer mooi en strak in moet zitten. Sterker nog, voor automobilisten wordt het alleen maar belangrijker om juist eerst de systemen direct te testen wanneer de auto terugkomt. De echte specialist zal daarom ook eerst alle ADAS uitlezen om te bepalen of er storingen in zitten die aandacht nodig hebben. Op die manier is zekerheid te krijgen over de optimale werking van de auto wanneer deze weer terugkomt. Mocht er een probleem gesignaleerd worden, vraag dan of de hersteller in staat is dit direct aan te pakken. Dit is net zo belangrijk als een goed geplaatste ruit.

Deskundigheid in ruitvervanging is van groot belang

Zorg dat je zekerheid hebt als je een schadehersteller kiest. Vooral met het oog op de instellingen van de camera. Zorg dat je zelf ook weet wat ADAS allemaal inhoudt. Kies het liefst ook een eigen hersteller en laat dit niet door de verzekeraar doen. Een goede hersteller betrekt jou als rijder van de auto ook bij het herstel. Zo kan je zelf zien dat de verkeersbordherkenning en het autonoom remmen worden meegenomen in het herstel. Wanneer alles klaar is, dan kan je een bewijs van kalibratie volgens de fabrieksrichtlijnen vragen. Ook daarmee zorg je voor de nodige zekerheid. Dat is allemaal van belang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *