Elektrisch rijden, steeds meer interessante opties!

e elektrische auto is bezig aan een onstuitbare opmars, en de elkaar snel opvolgende ontwikkelingen zijn actueler dan ooit. Als je de berichtgeving volgt, zou je kunnen concluderen dat de brandstofauto binnen een paar jaar uit het straatbeeld verdwenen zal zijn. Maar zo’n vaart loopt het niet. Want al zet de overheid volop in op een snelle invoering van de elektrische auto, er zijn nog wel knelpunten die de twijfel over de aanschaf van een nieuwe elektrische auto rechtvaardigen. Zo is de aanschafprijs nog behoorlijk hoog, en ook actieradius en oplaadpunten zijn nog mogelijke minpunten in de balans.

Elektrisch rijden, steeds meer interessante opties!
© Pixabay.com

Een breed aanbod in alternatieven

Doordat de autoindustrie in de EU moet voldoen aan steeds strengere regels, investeren vrijwel alle automerken momenteel fors in nieuwe elektrische alternatieven. Het downsizen in cilinders in turbotechniek nadert de grenzen van zijn mogelijkheden, terwijl de sociale druk om duurzaam te rijden alsmaar toeneemt. Daarom ligt de focus op een breed aanbod in nieuwe elektrische modellen, zowel voor de zakelijke- als de consumentenmarkt.

De voordelen

De winst voor het milieu is een van de belangrijkste redenen voor de overstap naar de elektrische auto. Klimaatbewust rijden zonder fijnstof en stikstofoxide levert een belangrijke bijdrage aan een maatschappij, die op dit moment wordt beheerst door de discussie over klimaat en milieu. Maar er zijn meer voordelen. Zo is een elektrische auto voordeliger in het gebruik. Stroom kost aanzienlijk minder dan brandstof en de auto vergt minder onderhoud. Bovendien gelden er een aantal belastingvoordelen, zoals het wegvallen van wegenbelasting en aanschafbelasting (BPM). Ook de bijtelling is fors lager, met slechts 8% per jaar in 2020 (12% in 2021).

De nadelen

Behalve de hoge kosten van de elektrische auto zijn er echter nog wel een aantal obstakels! Ten eerste het tekort aan publieke laadpalen. En ook de actieradius is nog vrij beperkt. Al wordt er geadverteerd met 350 tot 500 km op een volle accu, in werkelijkheid zijn deze cijfers vaak een stuk lager. Onvoldoende voor lange afstanden, zoals naar Zuid-Frankrijk of Spanje, want daar zijn nog beduidend minder (of op sommige plekken géén) oplaadpunten.
Daarnaast duurt het opladen een stuk langer dan tanken. Geen probleem als je thuis een laadpaal voor de deur hebt staan, maar onderweg kan het betekenen dat je een paar uur moet wachten totdat je auto is opgeladen. Gelukkig zijn er steeds meer snelladers, waarmee je accu in een half uurtje tot 80% wordt opgeladen.
Ook de afschrijving van een elektrische auto kan door snelle innovaties hoger uitpakken dan verwacht, waardoor oudere modellen straks moeilijk te slijten zijn, zoals met oudere smartphones. Anderzijds kan ook de restwaarde van een auto met verbrandingsmotor flink dalen door nieuwe beperkingen en hogere belastingen. Een trend die al speelt bij oude diesels.

Elektrisch rijden
© Pixabay.com

Conclusie

De innovatie van elektrische auto’s zal komende jaren alleen maar toenemen, waardoor nieuwere modellen steeds geavanceerder worden. En nu er vanuit de overheid een aantal nieuwe maatregelen op stapel staan, zoals subsidies op elektrische auto’s en zwaardere belastingen op de brandstof(motor) is een elektrische auto zeker het overwegen waard.
Ook een tweedehands model kan een interessante optie zijn, nu er op occasionsites steeds meer elektrische auto’s worden aangeboden. En nu ook het assortiment in het lagere segment steeds groter wordt, is de overstap naar een elektrische auto voor meer mensen bereikbaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *